onsdag 26 mars 2014

Boktips!

Maskinstrikkeboka är en nyutgiven norsk bok om maskinstickning och DK8, den har helt underbara modeller och förslag på kanter och annat matnyttigt. Både för nybörjare och "gamla" maskinstickare.
Finns att beställa från Adlibris.

Nu bloggar jag från paddan så uppdaterar med bilder när mobilkameran är med.

En av modellerna är "den lilla svarta" klänningen. Fin men ändå enkel modell med många variationsmöjligheter. Den har jag studerat ordentligt, lagt över i Designa Knit men får svårt med arbetsro att sätta igång.

Visserligen ett äldre boktips men Irene Woods böcker om oktröjor och okkoftor är ju i ropet igen då de har blivit populära att sticka. Minns att jag hade en tjock och skön i ull som min mormor stickat när jag var runt tio år gammal. Fick hem en av böckerna igår och har övat lite på teknikerna i den. Garn är ordnat och provstickat så nu behövs bara lite finsmörjning av SK860 så jag kan börja sticka tröjan på "riktigt".

Machine Knitting med Injoo Kim och Ruth Burbank är också ett hett tips särskilt för nybörjare. Det följer med en DVD-skiva med filmklipp på olika kapitel i boken som man kan följa med i. Just den boken råkar jag ha två exemplar av så om någon är intresserad av den, skicka ett mail eller kommentera inlägget.

Jag har skickat efter ännu en bok som jag fick ett tips om men den har jag glömt namnet på...

0 kommentarer: