lördag 26 mars 2011

Maskprov

Gjorde ett byte här om dagen. Min rosa kofta fick en ny ägare och jag fick en påse garn som blev en tröja. Jag har ju alltid gillat dessa multifärgade garnerna fast det börjar avta mer och mer. Föll dock för detta som har en fin randeffekt. Snyggast tycker jag ändå att det blev uppe vid oket där ränderna blir lite bredare(eller högre hur man nu säger). Garnet är Bravo Jaquard Color, ursprungligen Plus som jag hade i min affär och tyckte jättebra om fast det var akryl. Jag har tvättat tröjan och använt en ny doft på sköljmedlet så den doftar ljuvligt av äpple! :-)

Det här med maskprov lyckas jag aldrig med till 100%! Gjorde ett prov till denna på 50 maskor och 50 varv, sträckte till det och lät det vila över natten. Mätte det sen innan jag gjorde mönstret i Knitware och kom fram till att det var 20m x 26v. Eftersom jag får sticka tröjorna mindre och mindre nu för tiden så valde jag bystvidd 91 och "comfortable fit". När jag stickat, monterat och tvättat tröjan och sen hade den på mig en dag så mätte jag den igen. Då var masktätheten 18m x 28v. Jaha...så gick det med den noggrannheten. Sen så glömde jag att jag brukar förlänga ärmarna med 3cm då jag tydligen har längre armar än kanadensarna. De blev lite korta men med akrylen så brukar man kunna stretcha ut dem med tiden :-)

En annan sak som jag blev väldigt positivt överraskad av var programfunktionen för att räkna ut garnåtgång. Jag har aldrig använt den tror jag, inte då på tio år åtminstone. Vägde mitt maskprov, 20g och antal maskor och varv för provet la jag in i programmet. Till den här tröjan skulle det gå åt 444g. När min tröja var klar men otvättad vägde jag den. 434g var vikten. Så himla nära och dessutom i underkant. Mycket intressant! Detta ska prövas fler gånger. (Kom på den tanken när jag kollade på Susy´s video om Knitware)

0 kommentarer: